Eiganes skole
Om bygget
Nye Eiganes skole inneholder Eiganes skole (barneskole 1-7 klasse), den franske skole (barne- og ungdomsskole 1-10 klasse), ESA-senter (for barn med autisme-diagnoser) og et nærmiljøsenter med aula og amfi. Nybygget blir knyttet sammen med eksisterende hovedbygning med en gangbro. I tillegg bevares eksisterende gymsal. Uteområdet endres og oppgraderes.
Grønn strategi
I prosjektet har det vært stort fokus på brukermedvirkning, både i forhold til ansatte og brukere av nærmiljøsenteret, men også i forhold til elevene ved skolen. Uteområdet blir opparbeidet etter gode og konstruktive tilbakemeldinger fra brukerne; elevene. På samme måte skal skolen bli brukt som læringsressurs, og det endelige resultat av innspillene og løsningene her har vi ikke sett ennå.
Sentrale miljøtiltak
- Det benyttes bergvarme i bygningen
- Ventilasjonssystem med tilrettelagte brukerkontroller i hvert klasse- og grupperom
- Bruk av LED-lys i hele prosjektet, inkludert utearealet
- Tilrettelegging i forhold til sykkelparkering og garderobefasiliteter
- Stort fokus på materialvalg, kjemikalieprodukter og produkter med emisjoner
- Fokus på energibruk i utførelsesfasen med registrering av strømforbruk, bil- og lastebilbruk og vannforbruk
- Fokus på støy i utførelsesfasen (skolen er i bruk i brakkerigg ved siden av anleggsområdet)
- Fokus på avfallshåndtering både i utførelsesfasen og for driftsfasen
Viktige faktorer i forhold til å drive BREEAM-prosessen
At Stavanger kommune valgte å bruke klassifiseringssystemet BREEAM for et nytt undervisningsbygg til tross for at dette ikke medfører økte leieinntekter, har vært en sterk pådriver for å få til et godt prosjekt og en god skole med dokumenterte kvaliteter.
Fordeler ved BREEAM-klassifiseringen
Ved bruk av klassifiseringssystemet BREEAM er løsninger satt opp mot hverandre på en mer utstrakt måte, det er tatt gjennomtenkte beslutninger, og prosessen er dokumentert.